#Civilized_or_Savage?

Esbjerg Kunstbiograf, 2018

Værket “#Civilized_or_Savage?” blev skabt i samarbejde med den esbjergensiske blokfløjteduo Duo Bragi og Esbjerg kunstbiograf.

Værkets koncept og tilblivelse:

Som Teenager fandt jeg en bog på reolen hos min mormor. Det var en bog, som var udgivet i 1976 i sin første danske oversættelse i bladet Samvirke. Sidenhen var den kommet som selvsændig paperback under Borgens forlag i 1989. Den var lille og tynd og hurtigt læst, men den indeholdt et synspunkt, som jeg fik stor sympati for. Den gengav en tale fra 1854 af Høvding Seattle. En tale som blev udført, som et svar til den daværende amerikanske præsidents forespørgsmål om at købe indianernes land. Svaret var smukt og poetisk, og byggede i høj grad på modsætningsforholdet mellem den vilde og den såkaldte “civiliserede”.

10 år senere fandt jeg ud af at talen var et falsum. Ophavsmanden var Ted Perry, en professor ved Middlebury College in Vermont, som i 1971 havde reskrevet og nyfortolket Høvding Seattles tale til en film ved navn “Home”.  Talen var sidenhen blevet italesat som værende den oprindelige, og den blev efterfølgende brugt som en propagandatekst i forbindelse med blandt andet miljøaktivistiske kampagner. 

Dette gav mig en paradoksal følelse indeni. På den ene side var jeg blevet fortalt en løgn. En løgn jeg var faldet for, og som jeg følelsesmæssigt havde ladet mig rive med af med al dens pathos og dens kulturelle stereotype gengivelse og forståelse af indianere. På den anden side var jeg stadig enig med forfalskernes budskab; vi skal passe på den jord, som vi bor på. Denne paradoksale følelse gav mig lyst til at undersøge feltet nærmere i en tid hvor termer såsom Cultural Appropriation, fake news og  Global Warming fylder meget.
Derudover føltes den historiske tale af Høvding Seattle relevant på dette tidspunkt fordi Donald Trump var/er præsident. En mand som repræsenterer en højrenationalistisk drejning af det politiske klima, hvor efterkommere af immigranter, som stjal landet fra de indfødte, paradoksalt nok står og råber op om deres ret til deres land som “ægte” amerikanere, imens de ytrer et ønske om at skabe en mur, som kan holde nye immigranter ude.

Værket blev opført som en form for lowfi kunstdokumentarisme med en blanding af en interviewform, koncert, youtube collage, arkiv klip af Indianere m.m. opsat i biografens mørke.

#Stumfilm #lydtapet #cultural_appropriation #fake_news #Højrenationalistiskdrejning #informationsamfundet #Global_warming #kunstdokumentarisme #Civilized_or_savage?

Film/Visuals:

Den visuelle ide til værket var grundlæggende at billedmaterialet skulle være vævet i lydbølge. Dette gøres ved at analysere et billed som lyd for derefter at afspille lyden i et frekvensanalyseprogram (Spektrogram). Herved  får billedet en struktur som minder om at være vævet.