#civilised_or_savage_?______________________________________

Opført i Esbjerg Kunstbiograf, huset, Esbjerg, marts 2018

Værkets:

Som Teenager fandt jeg en bog i bogreolen hos min mormor. Det var en bog som var udgivet i sin første danske oversættelse i samvirke i 1976. Sidenhen var den kommet som selvsændig paperback i 1989. Den var lille og tynd og hurtigt læst, men den indholde et synspunkt, som jeg fik stor sympati for. Den gengav en tale fra 1854 holdt af Høvding Seattle. En tale som blev udført, som et svar til den daværende amerikanske præsidents forespørgsmål om at købe indianernes land. Svaret var smukt og poetisk, og talen byggede i høj grad på en stor mængde pathos i forhold til vores kulturelle stereotype forståelse og opfattelse af indianere og modsætningsforholdet mellem den vilde og den såkaldte “civiliserede”. 

10 år senere fandt jeg ud af at talen var et falsum. Ophavsmanden var Ted Perry, en professor ved Midllebury College in Vermont, som i 1971 havde reskrevet og nyfortolket Høvding Seattles tale til en film ved navn “Home”.Men talen blev sidenhen italesat som værende den oprindelige, og blev brugt som en propagandatekst i forbindelse med f.eks. miljøkampagner.

Dette skabte en paradoksal følelse indeni. På den ene side var jeg blevet fortalt en løgn, som jeg var faldet for og havde ladet mig følelsesmæssigt overbevise om. På den anden side var jeg stadig enig med budskabet om, at vi skal passe på den jord som vi bor på.

Dette paradoks af at være taget ved næsen men samtidig stadig være på bedragerens side gav mig lyst til at undersøge feltet nærmere i en tid, hvor termer såsom Cultural Appropriation og fake news fylder meget. Foruden den miljøaktivistiske propaganda tekst egentlig tematik om menneskets forhold til naturen, som bliver mere og mere presserende i forhold til klimaproblematikkerne.

Derudover føltes talen også relevant på dette tidspunkt, da Trump lige var blevet valgt ind og han stod som repræsentant for en højre nationalistisk drejning af det politiske klima hvor efterkommere af immigranter som stjal landet fra de indfødte paradoksalt nok står og råber op om deres ret til deres land som “ægte” amerikanere og de ønsker derfor at bygge en mur, som skal holde nye immigranter ude.

Værket blev opført som en form for lowfi kunstdokumentarisme med en blanding af en interviewform, koncert, youtube collage, arkiv klip af Indianere m.m. opsat i biografens mørke.

værket var et samarbejde mellem Komponist Emil Vodder K. & Duo Bragi, og det var støttet af Esbjerg Kommunes KULTURpulje.